معرفی کتاب: پرسش‌های بزرگ

پرسش‌های بزرگ

لو مارینف

ایمان همتی - معصومه موسوی

نشر شب‌خیز

کمتر پیش می‌آید کتابی را که می‌خرم فوری بخوانم، مگر مرتبط با موضوع و فیلسوفی باشد که مشغول خواندنش هستم. برای مطالعات پراکنده هم کتاب‌های زیادی در صف خواندن هستند!

اما «پرسش‌های بزرگ» را فوری خواندم و به نظرم فوریت و حتا ضرورتی برای خواندن این کتاب برای همگان هست.

البته علت فوری خواندنش تورق کتاب و خواندن اتفاقی بخشی بود که درباره استندآپ کمدی و کارکرد آن در زندگی امروز ماست. اما نکته‌بینی نویسنده و نگاهی به فصل‌های دیگر مجابم کرد که خواندنش بسیار مفید خواهد بود که چنین هم شد.(آن بخش کتاب در صفحه آخر این پست آمده است.

در سال‌های اخیر حجم انبوهی از کتاب‌‌هایی  برای کاربرد فلسفه در زندگی روزمره منتشر شده. برخی بر موضوعی خاص تمرکز دارند، و برخی دیگر بر آموزه‌های مکاتبی مشخص مانند رواقیان.

تفاوت مهم «پرسش‌های بزرگ» در پیوند آن با رشته جدید در غرب با نام «مشاوره فلسفی» ست. رشته‌ای که می‌کوشد همانند روانکاوی  به حل مشکلات فرد کمک کند، اما نه با کاویدن ناخودآگاه او، بل‌که با گفت‌وگو و شناساندن توانایی‌ها،  قدرت فکر و تصمیم‌گیری برای برطرف کردن مشکلات فرد یا به تعبیر کتاب نا-راحتی‌ها.

تفاوت و مزیت دیگر کتاب تجمیع آرا فلاسفه غرب و متفکران شرقی ست که به کتاب نوعی جامعیت داده است.

فلسفه در غرب از ابتدا با زندگی روزمره، سیاست و روابط انسانی درگیر بوده و بر خلاف تصور عموم تنها در پی مسائل انتزاعی و اندیشیدن پیرامون آن‌ها نبوده. گواه این ادعا سقراط  و گفت‌وگو های افلاطون است که درباره دوستی، عشق، سیاست و... است و نیز حجم انبوهی از رساله‌های اخلاق فیلسوفان غربی ست.

«پرسش‌های بزرگ» از آموزه‌های فلاسفه غرب و متفکران شرقی برای درمان نا-راحتی‌ها و کاستن از آلام روحی فرد استفاده می‌کند. بی آن‌که به ورطه فلسفیدن به زبان غامض و تخصصی بیفتد. در واقع یک مبدل است تا افراد بسیاری بتوانند به طور مستقیم و غیرمستقیم از آموزه‌های فلاسفه برای زندگی بهتر بهره‌مند شوند، بدون نیاز به آموختن تخصصی فلسفه.

متافیزیکی‌ترین فصل کتاب درباره تشخیص خوب یا بد بودن کار‌هاست که با مثال‌های روشن تعاریف متعدد از خوب و بد و طریقه تشخیص آن‌ها را برای خواننده توضیح می‌دهد. سایر فصل‌های کتاب در ارتباط با مسائل فردیست مانند نقش عقل و هیجان در تصمیم‌گیری.  یا مسائلی که از رابطه فرد با دیگران ناشی می شود مانند اهانت، عشق و.. هم‌چنین یک فصل در رابطه با انسان و فن‌آوری و نقش آن در اکنون و آینده است.

این کتاب کار بزرگی برای خواننده انجام می‌دهد، برای او زندگی آسان‌تری به ارمغان می‌آورد که نتیجه افزایش توان فکری و روانی برای مواجهه با مشکلات است.

خواندن این کتاب برای بسیاری از انسان‌ها به ویژه ایرانیان ضروری ست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد